Πρόγραμμα «C»

Πρόκειται για ένα πιλοτικό πρόγραμμα, που οργανώνει το Κέντρο Μελέτης Χορού «Ισιδώρα & Ραϋμόνδος  Ντάνκαν» σε συνεργασία με φοιτητές από την επαγγελματική σχολή χορού «Ραλλού Μάνου», με την ομάδα χορού Creo και την κολεκτίβα Ρέον καθώς και με δύο Δημόσια Σχολεία του Βύρωνα και που έχει ως στόχο να θέσει ένα νέο ερέθισμα στην καθημερινότητα των παιδιών της πρώιμης εφηβικής ηλικίας , να διευρύνει το φάσμα επιλογών στη συμπεριφορά τους, στη στάση τους προς τον κόσμο και τον εαυτό τους.

Το πρόγραμμα, μέσα από το σχεδιασμό και τις δράσεις του, διαγράφει έναν κύκλο που ενώνει ένα ερευνητικό Κέντρο Χορού με τον χορευτή, το χορογράφο με τον φοιτητή χορού, τον έφηβο μαθητή με το σχολείο και την τοπική κοινότητα.

ΧΡΟΝΟΔΙΑΓΡΑΜΜΑ

Νοέμβριος 2012 -Φεβρουάριος 2013: έρευνα σχεδιασμού, επαφές με σχολεία, (διευθύνσεις, σύλλογοι γονέων),πρόβες, εκπαιδευτικά σεμινάρια για προετοιμασία των δράσεων στα σχολεία.

Μάρτιος – μέσα Απριλίου 2013: επισκέψεις στα σχολεία.  Μία επίσκεψη την εβδομάδα για πέντε εβδομάδες (πέντε επισκέψεις συνολικά).

Απρίλιος 2013: Παραστάσεις φοιτητών χορού, στο χώρο του Κέντρου Χορού Ντάνκαν.  Παρουσίαση-γιορτή χορού από τους μαθητές και φοιτητές στα σχολεία και  σε δημόσιους χώρους του δήμου Βύρωνα.

ΣΕ ΠΟΙΟΥΣ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ

Μαθητές Ε’ ή  ΣΤ’ Δημοτικού και Α’ Γυμνασίου

Φοιτητές Επαγγελματικών Σχολών Χορού

Η τοπική κοινότητα του Βύρωνα

ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Η εποχή μας χαρακτηρίζεται από μία ευρύτατη κρίση, πνευματική, οικονομική, ηθική, μα πάνω από όλα κρίση της ίδιας της ανθρώπινης ύπαρξης.

Μέσα σε αυτό το αφιλόξενο τοπίο, το παιδί και ο έφηβος έχει επιπλέον να αντιπαλέψει με τις δυσκολίες της ηλικίας του και τις αυξανόμενες απαιτήσεις που προκύπτουν από τις σωματικές ανακατατάξεις και τη διαδικασία «μεταμόρφωσης» που βιώνει σε όλες τις εκφάνσεις της ύπαρξής του (σωματική, νοητική, συναισθηματική, ψυχολογική), και που έχουν σαν προέκταση  τη  μεταβολή στις σχέσεις με τους άλλους και τον κόσμο (εκρήξεις, θυμός, βία και επιθετικότητα, ανασφάλεια, έλλειψη εμπιστοσύνης, τάση για μοναξιά και απομόνωση).

Το πρόγραμμα C  έχει σαν στόχο να θέσει ένα νέο σπόρο, ένα νέο ερέθισμα σε αυτή την καθημερινότητα, να διευρύνει το φάσμα επιλογών στη συμπεριφορά των παιδιών, στη στάση τους προς τον κόσμο και τον εαυτό τους.

ΣΤΟΧΟΙ

Πρώιμη εφηβεία

Να διερευνήσει, να εμπλουτίσει και να συμβάλλει στην συνειδητοποίηση των καθημερινών κινητικών εμπειριών των παιδιών και στη σύζευξή τους με ευρύτερα καλλιτεχνικά ερωτήματα.

Μέσα από κινητικούς κανόνες και παιχνίδια να εισαγάγει έννοιες οργάνωσης της ομάδας, αρμονικής συνύπαρξης, ορίων, κανόνων και διαφορετικών μορφών αλληλεπίδρασης των μελών ενός συνόλου.

Να θέσει κινητικά ερωτήματα και προβλήματα που αποσκοπούν στην καλλιέργεια βασικών κοινωνικών και ατομικών δεξιοτήτων που η εκπαίδευση οφείλει να αναπτύσσει, όπως η διερεύνηση λύσεων μέσα από τη δοκιμή και πλάνη, η λήψη αποφάσεων, ο σχεδιασμός επίλυσης προβλημάτων

Να συμβάλλει στην ολόπλευρη στήριξη, ανάπτυξη και ενθάρρυνση της προσωπικότητας των παιδιών, ιδιαίτερα σε αυτή την ευαίσθητη και απαιτητική ηλικία.

 Φοιτητές επαγγελματικών σχολών χορού

Δεδομένου του ότι, ένας φοιτητής τελειώνοντας τις σπουδές του πάνω στο αντικείμενο του χορού, δεν έχει την ευκαιρία να χορέψει και να δημιουργήσει, το συγκεκριμένο πρόγραμμα φιλοδοξεί : να δώσει την ευκαιρία στους μελλοντικούς χορευτές να γευτούν την εμπειρία της δημιουργίας μιας παράστασης και της σκηνικής παρουσίας.

Να παρέχει τη δυνατότητα μιας πρακτικής εξάσκησης, της επαφής με τα παιδιά, ώστε ο μελλοντικός παιδαγωγός να είναι καλύτερα προετοιμασμένος για την αυριανή απασχόλησή του στον τομέα της διδασκαλίας.

Να του δώσει νέα ερεθίσματα και κίνητρα να εξασκήσει την τέχνη του.

ΜΟΡΦΗ των μαθημάτων με τους μαθητές των σχολείων

Το πρόγραμμα δομείται πάνω σε μια σειρά από τέσσερις συναντήσεις μαθητών δημοτικών και γυμνασίων με μέλη της ομάδας Creo και φοιτητές χορού .

Τα μαθήματα θα ξεφύγουν από την κλασική λογική ενός μαθήματος χορού. Θα είναι πάνω από όλα ζωντανοί διάλογοι που θα καλλιεργήσουν την προσωπικότητα, τη συμπεριφορά, την κοινωνικοποίηση και την ομαδικότητα του παιδιού. Αλλά ως δημιουργική διαδικασία, τα μαθήματα αυτά θα ανατροφοδοτούνται από τις ίδιες τις προτάσεις των μαθητών, καλλιεργώντας τη λεκτική και μη λεκτική επικοινωνία, εξάπτοντας τη φαντασία και τη δημιουργικότητά τους. Μέσα από το συγκεκριμένο πρόγραμμα, τα προσκαλούμε να γίνουν κοινωνοί μιας διαφορετικής οπτικής απέναντι στην ίδια τη ζωή.

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ μαθημάτων

Τα μαθήματα είναι δομημένα γύρω από τις βασικές κινητικές δράσεις «πέφτω» και «τρέχω», με άλλα λόγια «η πτώση» και «το κυνηγητό». Γιατί αυτές;

Πρόκειται για δυο ρήματα και δυο εμπειρίες κάτι παραπάνω από καθημερινές στα παιδιά και τους νέους από τα πρώτα τους κιόλας βήματα. Κινήσεις ιδιαίτερα αγαπημένες, υποσυνείδητες και κεφάτες,  μέσα από τις οποίες έχουν δεθεί με φίλους και συμμαθητές ή έχουν αναζητήσει καινούργιες γνωριμίες. Είναι όμως και εμπειρίες του σώματος που κρύβουν μέσα τους όχι μόνο το αστείο και τη φάρσα, αλλά και τη ζήλεια, την καταδίωξη, τη βία, μικρή ή μεγάλη.

-πώς πέφτω; Όταν πέφτω πώς αντιδρώ;

-πώς σηκώνομαι γρήγορα και εύκολα;

-όταν πέσει κάποιος άλλος, πώς αντιδρώ; πώς σηκώνω ένα πεσμένο σώμα;

-πώς τρέχω;

-πώς κυνηγώ;

-πώς αποφεύγω αυτόν που με κυνηγάει;

-πώς χρησιμοποιώ τους γύρω μου;

-πώς ένα καθημερινό παιχνίδι γίνεται χορός;

Αυτές οι απλές, καθημερινές δράσεις, που εμπεριέχουν κρυμμένα νοήματα και συμβολισμούς, θα δημιουργήσουν ένα ρεπερτόριο επιλογών συμπεριφοράς, επικοινωνίας, έκφρασης, στάσης ζωής .Θα είναι για τους μαθητές η αφετηρία των συναντήσεών τους με τον κόσμο του χορού αλλά και η αφορμή να παρατηρήσουν, να συνειδητοποιήσουν, να εμπλουτίσουν, να διερευνήσουν τον εαυτό τους και τον άλλο.

 

 ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ

Οι παραστάσεις των φοιτητών χορού θα πραγματοποιηθούν στο Κέντρο Χορού Ντάνκαν. Οι μαθητές θα είναι οι επίτιμοι καλεσμένοι των παραστάσεων αυτών, που θα μπορέσουν να τις συναντήσουν και να τις αγκαλιάσουν  με φρέσκια ματιά αλλά και με την εμπειρία που θα έχουν αποκομίσει από τις συναντήσεις στα σχολεία.

Παράλληλα με τις παραστάσεις των φοιτητών, τον Απρίλιο του 2013,  τα αποτελέσματα του προγράμματος θα παρουσιαστούν στα σχολεία αλλά και στο δημόσιο χώρο της κοινότητας του Βύρωνα, σε μια ξεχωριστή Μέρα Χορού, μέρα τέχνης και συν-κίνησης, που θα διοργανώσει το Κέντρο Ντάνκαν  με στόχο να  επανακατοικήσουμε το δημόσιο χώρο.

Με αυτό τον τρόπο τα παιδιά θα έχουν την ευκαιρία να υπάρξουν μέσα στην μικρή τους κοινότητα ως δημιουργοί, ως ερμηνευτές και ως θεατές.

ΝΤΟΚΥΜΑΝΤΕΡ

Προβλέπεται η βιντεοσκόπηση των σταδίων του προγράμματος από δύο έμπειρους κινηματογραφιστές (Νεφέλη Παπαδοπούλου, Αριάδνη Παπαναστασίου), για τη  δημιουργία ενός ντοκιμαντέρ, αφιερωμένου στο πιλοτικό Πρόγραμμα «C». Στόχος του ντοκιμαντέρ θα είναι η αποτύπωση της διαδικασίας ( για αρχειακό υλικό), η δημιουργία ενός φακέλου που θα υποστηρίξει την επικοινωνία της με φορείς που θα μπορούσαν να τη στηρίξουν μελλοντικά, η επικοινωνία και προώθησή της σε επόμενους συνεργάτες (σχολεία, καθηγητές κλπ) και ενδεχόμενη παρουσίαση αποσπάσματος σε Μέσα Επικοινωνίας με στόχο την ευαισθητοποίηση του ευρύτερου κοινού στην τέχνη του χορού και τον ρόλο της στη ζωή μας.

ΒΙΩΣΙΜΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Η  δημιουργία του προγράμματος «C», διέπεται από τη βαθιά μας πεποίθηση ότι η τέχνη αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της ανθρώπινης φύσης και της καθημερινότητας μιας κοινωνίας και σε μία εποχή και σε μία χώρα όπου θεωρείται πολυτέλεια, μπορεί, συνοδεύοντας δημιουργικά την εκπαίδευση, να γεννήσει νέες ανάγκες και ενδιαφέροντα στις επόμενες γενεές.

Το πρόγραμμα C ξεκινά ως ένα πιλοτικό πρόγραμμα. Αυτό σημαίνει ότι τόσο στη διάρκεια υλοποίησής του, όσο και στο τέλος του, θα αξιολογηθεί , ώστε να εντοπιστούν τυχόν λάθη,  να αναδειχθούν τα θετικά σημεία, και κατόπιν επεξεργασίας τους, και εφόσον κριθεί ότι έχει λειτουργήσει και συγκινήσει το ενδιαφέρον των συμμετεχόντων και της κοινότητας, τον επόμενο χρόνο θα συνεχιστεί και θα εξαπλωθεί σε περισσότερους συμμετέχοντες, σε περισσότερα σχολεία και μαθητές, σε περισσότερες κοινότητες.

Κάθε φοιτητής, ή ακόμα κι ένας καλλιτέχνης που θα εμπνευστεί από αυτό, θα μπορεί να το συνεχίσει, στη γειτονιά του, στο σχολείο του, στον τόπο του. Συνεργαζόμενος με καινούργια πρόσωπα κι απευθυνόμενος σε άλλο κοινό.

Οι μαέστροι του θα πολλαπλασιαστούν και θα εξαπλώσουν το μήνυμά του. Το άπλωμά του θα εξαφανίσει τα όριά του, τους ενορχηστρωτές του και θα γίνει μέρος της καθημερινότητάς τους.

 

ΠΕΡΙΛΗΨΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Στο πρώτο μέρος του προγράμματος η ομάδα Creo θα διδάξει σε δύο ομάδες από φοιτητές χορού, από μία εικόνα-ερώτημα της περσινής της παράστασης “What if/would you”. Οι φοιτητές θα δημιουργήσουν με τα δικά τους σώματα μία νέα εκδοχή των εικόνων αυτών και θα ετοιμάσουν δύο νέες παραστάσεις. Οι παραστάσεις αυτές θα παρουσιαστούν στο Κέντρο Ντάνκαν.

Παράλληλα με τις πρόβες των φοιτητών με την ομάδα χορού, θα πραγματοποιούνται πρόβες θεωρητικού περιεχομένου και σεμινάρια, όπου οι φοιτητές με τους συντονιστές και καλεσμένους καλλιτέχνες και ακαδημαϊκούς θα ανταλλάσσουν ιδέες για την προσέγγιση του δεύτερου μέρους του προγράμματος, το οποίο θα περιλαμβάνει την επίσκεψη σε σχολεία και τη συνάντηση με μαθητές.

Η επόμενη φάση του προγράμματος περιλαμβάνει την επαφή με τους μαθητές. Επειδή το πρόγραμμα είναι πιλοτικό, θα γίνει επιλογή 2 σχολείων. Κάθε σχολείο θα προτείνει ένα τμήμα μαθητών ή μία ομάδα μαθητών και στη συνέχεια, τα παιδιά και οι γονείς θα δηλώσουν συμμετοχή για το εάν θα επιθυμούσαν να γίνουν μέρος του προγράμματος. Η επαφή των φοιτητών χορού με τους μαθητές θα γίνει με την καθοδήγηση της καθηγήτριας σύγχρονου χορού και χορογράφου Πωλίνας Κρεμαστά και της καλλιτεχνικής διευθύντριας του Κέντρου Χορού Ντάνκαν, Πηνελόπης Ηλιάσκου.

Οι φοιτητές θα μοιραστούν με τους μαθητές τη διαδικασία, σωματική και νοητική που βίωσαν στις πρόβες τους. Θα τους καλωσορίσουν στο χώρο της κίνησης με οδηγίες, αυτοσχεδιασμούς και παιχνίδια. Οι μαθητές θα δημιουργήσουν μικρές αναπαραστάσιμες αυτοσχεδιαστικές ενότητες, τις οποίες και θα παρουσιάσουν στο σχολείο τους και στην κοινότητα στο πλαίσιο μιας παρουσίασης-γιορτής χορού που θα διοργανώσει το Κέντρο Ντάνκαν στο τέλος του προγράμματος.

ΦΟΡΕΙΣ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

  • Κέντρο Χορού Ντάνκαν (Καλλιτεχνική Διευθύντρια: Πηνελόπη Ηλιάσκου)
  • Ομάδα χορού Creo και η κολλεκτίβα Ρέον (Πωλίνα Κρεμαστά, Άρια Μπουμπάκη, Ορέστης Τάτσης)
  • Επαγγελματική Σχολή Χορού «Ραλλούς Μάνου»-Φοιτητές χορού από το Β’ και Γ’ έτος.
  • Καλλιτέχνες και θεωρητικοί

Έλλη Κήτα,  χοροθεραπεύτρια, ψυχολόγος, παιδαγωγός

Στέφανος Ροζάνης, συγγραφέας, καθηγητής Φιλοσοφίας  (Πανεπιστήμιο Εδιμβούργου,Νέας Σορβόννης, Τμήμα Μέσων Επικοινωνίας και Πολιτισμού Παντείου, Δραματική Σχολή του Κρατικού Θεάτρου Β. Ελλάδος)

Στεριανή Τσιντζιλώνη, Δρ. Θεωρίας και ιστορίας του χορού

Γιάννης Γιαπλές, Δάσκαλος χορού, Υπεύθυνος του εργαστηρίου χορού και κίνησης στο Πρόγραμμα «Μελίνα».

 

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s